For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

بلالی، ح.، زمانی، دادانه ا. و یوسفی، ع. (1392). رابطه رشد اقتصادی و آلودگی زیست محیطی در بخش نفت با تاکید بر نوسانات قیمت آن، فصلنامه برنامه ریزی و بودجه، 18(3): 49-66.

چکیده

 

بخش بزرگی از تقاضا برای سوختهای فسيلی در دنيا مربوط به نفت خام ميباشد. در دهه‌های اخير افزايش مصرف نفت در بخش‌های مختلف اقتصادی موجب انتشار وسيع مواد آلاينده‌ سمی و گازهای گلخانه‌ای به‌ويژه دی‌اکسيدکربن و نيز بروز آسيب‌های جهانی همچون گرم شدن کره‌ زمين و تغييرات آب و هوايی شده است. در اين ارتباط بررسی رابطه بين متغيرهای اقتصادی و آلودگی‌های زيست‌محيطی ناشی از اين منابع در بخش نفت حايز اهميت است. هدف اصلی اين مطالعه بررسی ارتباط مذکور در قالب منحنی زيست‌محيطی کوزنتس است. بدين منظور از متغيرهای اقتصادی ارزش‌افزوده بخش نفت، دی اکسيد‌کربن منتشر شده ناشی از مصرف انرژی و متغير نوسانات قيمت نفت طی سال‌های 1339 تا 1388 ايران استفاده گرديد. مدل‌سازی نوسانات قيمت نفت با بهره‌گيری از روش واريانس ناهمسان شرطی خودرگرسيو (ARCH) و مدل‌سازی رابطه کوزنتس از طريق مدل خود‌توضيح با وقفه‌های گسترده (ARDL) صورت گرفت. نتايج تحقيق نشاندهنده وجود رابطه زنگوله‌ای شکل بين ارزش‌افزوده بخش نفت و دی‌اکسيد‌کربن توليد شده ناشی از مصرف آن است که بر همين اساس فرضيه کوزنتس در بخش انرژی را مورد تأييد قرار داد. همچنين، نتايج حاصل از مدل نشان داد که نوسانات قيمت نفت تاثير معنيدار و معکوسی بر انتشار دی‌اکسيد‌کربن دارد.
 
واژه‌های کلیدیرشد اقتصادی، منحنی کوزنتس، مدل خود‌توضيح، واريانس ناهمسان شرطی خودرگرسيو، نوسانات قيمت.

 

 

لینک دانلود

Journal Papers
سال: 
1392
ماه: 
Fall
Year: 
1392

تحت نظارت وف ایرانی

بلالی، ح.، زمانی، دادانه ا. و یوسفی، ع. (1392). رابطه رشد اقتصادی و آلودگی زیست محیطی در بخش نفت با تاکید بر نوسانات قیمت آن، فصلنامه برنامه ریزی و بودجه، 18(3): 49-66. | علی یوسفی

خطا

The website encountered an unexpected error. Please try again later.

تحت نظارت وف ایرانی