For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

سجادی، سمیرا، یوسفی، علی و امینی، امیر مظفر (1393). ارزیابی عملکرد مالی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استان همدان، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 7(28): 43-60.

چکیده
نظر به اهمیت بیمه در تقویت انگیزه برای سرمایه­ گذاری در بخش کشاورزی، در این نوشتار با استفاده از دو رهیافت ذهنی و عینی، عملکرد مالی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استان همدان مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از 381 نفر از کشاورزان استان همدان از طریق نمونه ­گیری خوشه­ای دو مرحله ­ای و هم­چنین از گزارش­های عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان جمع ­آوری شد. نتایج ارزیابی عینی نشان داد که از بیمه محصولات باغی چندان استقبال نشده است و درصد پوشش بیمه محصولات زراعی نیز دارای نوسانات بسیاری بوده است. بررسی روند سهم کشاورز از حق بیمه پرداختی محصولات مختلف حاکی از نبود الگویی مشخص برای حمایت از کشاورزان از سوی صندوق بیمه است. صندق بیمه در پرداخت غرامت به کشاورزان متکی به یارانه دولت است و به­ طور میانگین در ازای هر یک ریال حق بیمه دریافتی از کشاورزان، 4 ریال غرامت به آنها پرداخت کرده است. ارزیابی ترکیب محصولات بیمه شده با در نظر گرفتن سهم حق بیمه دولت، نشان­گر سودآوری گندم آبی، جو آبی، کلزا، انگور، زردآلو و بادام است و بدون در نظر گرفتن سهم دولت، هیچ ­یک از این محصولات سودآوری نداشته­اند. از طرفی، نتایج ارزیابی ذهنی نشان داد که نگرش کشاورزان بیمه شده و بیمه­ نشده در مورد عملکرد مالی صندوق بیمه به ترتیب مثبت و منفی است. 
کلیدواژگان
ارزیابی مالی؛ بیمه محصولات کشاورزی؛ نگرش کشاورزان؛ استان همدان

 

Journal Papers
سال: 
1393
ماه: 
Winter
Year: 
1393

تحت نظارت وف ایرانی

سجادی، سمیرا، یوسفی، علی و امینی، امیر مظفر (1393). ارزیابی عملکرد مالی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استان همدان، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 7(28): 43-60. | علی یوسفی

خطا

The website encountered an unexpected error. Please try again later.

تحت نظارت وف ایرانی